Exponeringar.

I veckan i skolan fick vi göra varsin exponering med olika stilarter. För att det skulle vara så rättvist som möjligt så fick vi dra lott om stilarterna. 

Transparant stil:  Lekande luftigt, korsande linjer, genomskinlighet,stor volym. Kontraster ljust-mörkt.  Postmodernism (1970-1999.)    

Formal linjär stil:  "Less is more".Stramt,avskalat.Konstranser t.ex.rak-krokig,blank-matt,stor-liten...osv.
Modernism (1890-1960). Funktionalism (1930-tal). Minimalism      
 
Vegetativ stil:  Återskapa naturen. Böjda linjer som sträcker sig mot ljuset.ofta asymmetriskt, "ostädat".
  Rousseau (1700 tal). Jugend-Art Nouveau (1870-1914).Organisk,hippie-miljö-rörelsen.   

Dekorativ stil: Materialrik, blomrik, utsmyckat. Djup,volym,ljus,skugga skapar inre och yttre rum.  Gotisk (1300-tal). Barock (1600-tal) .Rokoko (1700-tal).   

Formbinder stil:  Enkla, rena linjer. Fulländade former,proportioner utan onödig dekor.  Egypten(3000-500 f.kr),Antiken(650-350 f.kr),Renässansen(1300-1600).Empire(1800-1850).    

Jag fick formal linjär stil, inte det lättaste om man säger så. Men jag gjorde så gott jag kunde. 
Här har jag valt att arbeta med kontrast färgerna svart - vit, orange -lila och blå. 



Min skylt och min text om formal linjär. 

Mina tavlor som jag jobbat med kontraster. Mjuk mot hårt, rakt mot runt, lila mot blå och orange. 




Min färdig exponering från insidan. Jobbat med raka linjer och kontraster 

Och från utsidan. Syns inte så bra men men... 


Carina och hennes exponering stil formbinderi. 


Vanjas och hennes exponering stil dekorativ.


Sara och hennes exponering stil vegetativ

Nathalie blev tyvärr sjuk så det blev ingen Transparant stil

Här fikar vi och diskuterar färgcirkeln. 


När jag och Vanja tryckte på start för att kopiera så kom det ut ca 100 papper som inte var våra, fast Vanja tryckte på avbryt så hände inget. Så jag gick och fråga efter hjälp vilket var att kopieringsmaskinen även var en skrivare. Så när vi precis tryckte på start var det någon som skrev ut. Hur stor är chansen liksom :) 




0 Kommentarer till "Exponeringar."

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!